Team fjärr i Umeå halverar antalet fysiska träffar

Team Fjärr träffas för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte en torsdag förmiddag i månaden.  Vi har infört resfria möten där vi istället träffas i virtuella mötesrum och  målsättningen är att hälften av årets träffar ska genomföras på detta vis.

Vi har hunnit med två resfria möten sedan terminstarten i augusti och jag tänkte dela med mig en kort sammanfattning av form och innehåll från det senaste mötet.

Struktur i det virtuella klassrummet
Steg 1:
Pedagogerna kopplar upp sig till mitt undervisningsrum för en gemensam uppstart. noun_User Headphones_818004
Ljud- och ljusmiljö, möblering och synintryck är några exempel på faktorer som påverkar förutsättningen för inlärning i det fysiska klassrummet.
– Vilken betydelse har strukturen i det virtuella klassrummet?
– Hur  skapar vi en gynnsam lärmiljö i fjärrundervisningen?

Steg 2:
Fjärrlärarna delas in i mindre grupper, där de kopplar upp sig till varandra för att samtala runt frågeställningarna ovan. Här delger fjärrlärarna  hur de planerar och tänker kring struktur i den egna fjärrundervisingen.

Steg 3:
Pedagogerna kopplar upp sig till mitt undervisingsrum för att delge varandra hur de resonerat i grupperna. Innan mötet avslutades fick pedagogerna utvärdera mötesformen.

Redan efter två tillfällen ser vi många vinster och fördelar med den här typen av möten:

  • Vi vinner tid (ingen restid till och från arbetsplatsen)
  • Effektiva möten
  • Vi lär oss mer
  • Teori och praktik på en och samma gång

Peter Hjelm
Verksamhetsutvecklare
KCF, Umeå kommun

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s